Hoe ziet de ideale bouwkavel eruit?

Waar moet de ideale bouwkavel aan voldoen om tot een succesvol verkooptraject te komen en welke wensen heeft de gemiddelde kavelkoper? Regelmatig krijgen wij verzoeken om actief mee te denken in verkooptrajecten waarin bouwkavels beschikbaar zijn. Kavelteam is specialist in verkooptrajecten van bouwkavels en hoewel voor iedere locatie een andere analyse van toepassing is, dragen bepaalde kenmerken vaak bij aan een succesvol verkooptraject. Dit artikel wordt mede ondersteund door de gegevens die actieve kavelzoekers hebben ingevuld via de KavelAlert en de ingevulde gegevens in de Kavelcalculator.

Kenmerken ideale bouwkavel

Iedere koper die een bouwkavel wil kopen om hierop zelf zijn woning te realiseren is op zoek naar de perfecte locatie om te bouwen. Hoewel perfecte locaties niet bestaan vanwege de diversiteit aan wensen en ideeën beschikken projecten met bouwkavels die snel verkopen wel vaak over bepaalde eigenschappen:

  1. Vrij uitzicht aan minimaal één van de zijden van de kavel
  2. Bouwkavels dienen niet in het midden van een uitbreidingswijk te liggen.
  3. Het bestemmingsplan en beeldkwaliteitsplan moet ruimte bieden om in verschillende stijlen en bouwvormen te bouwen
  4. De kavels moeten (ook) de mogelijkheid bieden om een gelijkvloers woonprogramma te realiseren
  5. Biedt mogelijkheden voor inwoonsituaties. Door stijgende grondprijzen en bouwkosten is dit voor een steeds grotere groep kopers een serieuze optie
  6. Niet aan een drukke weg gelegen

ideale bouwkavel

Gemiddelde perceeloppervlakte bouwkavel

Een kavelkoper wil vrijheid, privacy en ruimte om zelf te kunnen bouwen wat hij wil. De meeste kopers van een bouwkavel zijn doorstromers uit een koopwoning en willen er op vooruit gaan. Dit betekent in veel gevallen  dat een groter perceeloppervlak gewenst is. Na analyse van de ingevulde zoekprofielen blijkt dat een gemiddelde koper een kavel zoekt met een perceeloppervlak tussen de 650 m2 en 700 m2 voor de realisatie van een vrijstaande woning.

Gemiddelde prijs bouwkavel

Het bouwen van een woning begint met het zoeken een betaalbare bouwkavel. Het meest cruciale onderdeel van kavelverkoop is de locatie. Voordat kopers ruim anderhalf tot twee jaar  tijd, energie en geld steken in de realisatie van hun droomwoning moet er een klik zijn met de kavel. Wanneer deze klik er is, komt onmiddelijk de betaalbaarheid om de hoek kijken. Kopers weten vaak wel wat ze willen bouwen en hoe de ligging van de kavel moet zijn, maar wat is het budget voor de aankoop van de grond? De gemiddelde kavelkoper heeft een budget voor de aankoop van een bouwkavel van € 239.000,–*.

Gemiddelde bouwkosten

Sla de krant erop los en kijk het journaal van de afgelopen maanden erop terug, er gaat geen week voorbij waarbij de stijging van de bouwkosten en de oplopende doorlooptijd voor realisatie van een woning aan bod zijn gekomen. Gemeenten en projectontwikkelaars merken steeds vaker dat bouwkavels teruggegeven worden door optanten doordat de stijging van de bouwkosten de realisatie van hun droomwoning onmogelijk heeft gemaakt. Met bouwprijs stijgingen van 7.5% in 2017 en 8.5% in 2018 en de verwachte stijgingen in 2019 is de kans aannemelijk dat de bouwprijzen in 3 jaar tijd met meer dan 20% gaan stijgen. Waar houdt een gemiddelde kavelkoper rekening mee en is dit realistisch?

Bouwkosten

De gemiddelde kavelkoper heeft een bouwbudget beschikbaar van € 323.500,–* voor de realisatie van zijn vrijstaande woning. Wanneer we dit bouwbudget als uitgangspunt nemen en invoeren in de kavelcalculator komt dit neer op een woning met een gebruiksoppervlak van ca. 152 m2, inclusief aangebouwde berging, legeskosten, architectkosten en gasloos gebouwd. Om kaveltrajecten snel en succesvol te laten verlopen is het van belang dat bekend is wat de woonwensen zijn van kopers en hoe deze wensen zich verhouden tot het totale budget van kopers. We zien vaak dat bovengenoemde analyse onvoldoende wordt uitgevoerd, waardoor veel tijd en energie verloren gaat in het ontwerptraject.

Tips voor succes

  1. Maak een kritische locatieanalyse
  2. Stel een klantprofiel op en bepaal aan de hand daarvan je doelgroep
  3. Bespreek met iedere koper van een bouwkavel het traject vanaf het startpunt tot aan de oplevering van de woning en geef koper zoveel mogelijk informatie die de aankoopbeslissing vereenvoudigd.
  4. Toets vanaf het eerste moment de woonwensen aan het beschikbare budget
* Deze analyse is gemaakt op basis van ruim 150 zoekprofielen die via de website van Kavelteam zijn ingevuld als KavelAlert